Move or Die: Made in Romania

După ce am văzut unde a ajuns jocul Move Or Die și ne-am jucat până au sărit tastele, am zis că este momentul să-l luăm la întrebări pe creatorul jocului, respectiv Nicolae “Xelu” Berbece. Cu bune și cu rele, industria noastră crește iar acest joc este dovada vie că și noi putem crea titluri grele.

move or die
Creatorul jocului Move or Die, Nicolae “Xelu” Berbece

 

 

Cum​ ​s-a​ ​ajuns​ ​la​ ​jocul​ ​ceea​ ​ce​ ​este​ ​acum​ ​Move​ ​or​ ​Die?

Haios și competitiv sunt cele două cuvinte de la baza jocului. Inițial a apărut in 2013, dar se numea altfel și am considerat că un pas important ar fi să-i schimb numele. Totodată am făcut asta ca să poată crește mai bine și să te atragă prin nume atunci când il vezi listat undeva.
La început nu aveam un nume “catchy”. Evident, asta s-a schimbat rapid, numele Move or Die a fost însăși o aventură. Rar vezi un joc popular cu un nume mediocru, așa că știam că am nevoie de un nume simplist, ca un slogan, însă cred că mulți ar fi surprinși să afle cum mi-a venit idea. Drept dovadă, mă plimbam in oraș cu bicicleta mea veche, a căror frâne nu prea mai țineau, când mă sună un prieten de origine straină (englez) să vorbim. Inițial, pentru că nu am fost atent, era sa fac accident cu o mașină. Din fericire am reușit să mă feresc și nu s-a întâmplat nimic grav. Nici câteva secunde mai tarziu, prietenul cu care vorbeam inchisese pentru că nu mai spuneam nimic, dat fiind că stăteam de vorbă cu șoferul mașinii. Oprit în loc, am realizat că am uitat sa continui conversația, așa că am dat să-l sun inapoi! Telefonul nu mai avea multă baterie, însă i-am povestit pe scurt și i-am zis “Sorry, I had to move or I would’ve died” (scuze, trebuia sa ma misc sau muream!).  “Holy s***” a fost reacția mea odată ce am realizat ce am spus. In momentul acela am avut revelația. Nu au trecut 10 secunde si mi-am și notat numele “Move or Die” in telefon. Gata să îi spun tipului cu care lucram de aceasta idee, am plecat spre casă. “Wow” a fost reacția lui imediat ce i-am zis. Rolul titlului în final era să reprezinte perfect stilul de gameplay, așa că am rămas cu Move or Die.
O experiență neplacută “pe viață și pe moarte” mai târziu, ne-am ales cu numele perfect și cu feedback pozitiv din toate părțile. Ne-am pus pe treaba si am creat un joc nostim si interactiv pe care să-l poti juca cu prietenii, care să stârnească fel și fel de sentimente atunci când il joci.
Goal-ul inițial a fost să recreez un fel de joc Dark Souls cu stil vizual de Pac Man, pe un format de platformer, dar care să fie in același timp și distractiv, și competitiv.

O experiență neplacută “pe viață și pe moarte” mai târziu, ne-am ales cu numele perfect (…)

Recepția​ ​pe​ ​Steam

Am ales Steam pentru că era cea mai ușor de abordat platformă la vremea respectivă, mai ales dacă nu dispuneai de fonduri. Platformele mobile încă erau în dezvoltare și nu prea erau pregătite pentru ceva atat de competitiv, ca sa nu mai spunem ca nu ne-ar fi permis sa oferim jucatorilor o experienta cinematica, cu explozii si efecte speciale, cum oferim cu jocul in forma sa actuala. Desi aveam sa lansez jocul in Early Access, deci nu era o lansare “oficiala”, am avut mari emotii pana sa apas butonul pe Steam ca sa public jocul. N-am putut sa mananc vreo 2 zile, chiar daca aveam mancarea pe birou, nu m-am putut atinge de ea pana cand stiam ca totul ruleaza la cel putin 30 de cadre pe secunda si ca toata lumea putea sa joace jocul asa cum il jucam eu pe laptopul meu. Am incercat sa raman treaz dupa ce-am publicat jocul pe Steam, insa am adormit efectiv pe scaunul de la birou la cateva minute dupa, eram fizic terminat. M-am trezit si am avut totusi foarte multe reactii pozitive, lumea imi aprecia jocul, in sfarsit faceam bani de pe urma produsului meu. Trendul pozitiv a continuat, ba chiar la cateva saptamani am primit oferte de cumparare a IP-ului, dar m-am gandit ca pot creste si singur, iar ofertele nu erau cele mai grozave oricum.

Receptia​ ​la​ ​evenimente​ ​de​ ​gaming

Am fost la diverse evenimente de gaming, atat locale cat si din afara, ca sa-mi prezint jocul, unde in general am avut parte de experiente pozitive. Feedbackul a fost bun, iar lumea a apreciat ce-am facut, ba chiar venind cu sugestii ce apoi au fost implementare in joc, cum ar fi abilitatea de a controla personajul tau cu un volan sau cu un dance pad.
Poate cea mai tare experienta pe care am trait-o a fost atunci cand la un eveniment strain m-am intalnit cu oameni de la CD Project Red, cei care au dezvoltat seria de jocuri The Witcher. Mi-au oferit oportunitatea de a lucra alaturi de ei in studioul lor la noul lor joc, Cyberpunk 2077, nume pe care am aflat ca se gandeau sa-l si schimbe (CyberBlade mai era o varianta, plus altele), insa au ales sa n-o mai faca deoarece lumea deja il stia sub acest nume.

Pe moment, n-am stiut ce sa raspund, am fost aproape putin in soc, fiind si printre primele evenimente straine la care ma duceam cu jocul pe vremea aia, deja intalnisem un grup de oameni de la un studio foarte respectabil si chiar imi oferisera si o pozitie la ei in companie. Decizia finala as zice c-a fost influentata de un investitor chinez prezent la eveniment cu care am apucat sa vorbesc din intamplare, care-mi spunea ca am sansele sa fac ceva de unul singur, si ca Move or Die ar putea, in viitor, sa prinda chiar si pe mobile, intr-un format hybrid de freemium / premium. Mi-a explicat pe intelesul meu cateva lucruri ce tin de business, riscul de a investi in ceva bun ce poate aduce roade imense, iar dupa ce i-am si prezentat jocul meu mi-a spus ca merita sa risc să rămân independent si sa vad unde pot ajunge. Decizia cred c-a fost cea potrivita, chiar daca uneori ma intreb cum ar fi fost sa lucrez la CD Project Red.

Sequel​ ​Move​ ​or​ ​Die?

Lucram la un sequel pentru Move or Die in momentul de fata. In mod haios sau nu, am fost
inspirati de Microsoft cu Windows si de Apple cu iPhone si-l vom sarii peste numarul “2” si il
vom denumi Move or Die X. Nu o facem doar pentru ca asta e trendul, ci pentru ca avem
incredere ca produsul pe care-l vom livra este chiar de 10 ori mai bun si urmarim sa-l lansam in Early Access in 2018. Printre altele, Move or Die X va avea si un mod Battle Royale, unde te vei putea bate cu 100 de alti jucatori, grafica mai buna, un character creator ca sa-ti poti customiza personajul cu care joci. Cautam sa aducem si alte imbunatatiri precum un sistem DRM mai bun, ca sa ne putem proteja de hackeri sau de pirati si momentan ne orientam catre Denuvo, fiind un produs de succes, dar si sa incercam o usoare abordare a cosmeticelor premium. Desi il vom lansa in Early Access pe Steam, va dura mult mai putin sa-l lansam in mod oficial si lucram deja la variantele pentru console, el fiind deja compatibil cu Kinect. Cautam sa-l facem sa ruleze pe orice, inclusiv Wii U, ba chiar si Ouya, cu planuri pentru cross platform multiplayer intre PC si iOS/Android.

Urmatorul​ ​pas​ ​dupa​ ​Move​ ​or​ ​Die?

Move or Die il consider mai mult o piatra de hotar in visul meu de a crea alte tipuri de jocuri pe care mereu mi-am dorit sa le fac dar nu am avut resursele necesare, cum ar fi jocuri casino, visual novels, fiind un gen de jocuri foarte neexploatat pe partea de microtranzactii, dar si simulatoare de condus. Succesul Move or Die a fost unul neasteptat chiar si pentru mine, nu ma asteptam sa am incasari asa mari de pe urma lui, nu ma asteptam sa-mi pot rasplatii angajatii cu tastaturi mecanice cadou, chiar daca pare ceva banal, dar mai important, nu credeam ca voi putea multumii parintilor pentru toata sustinerea de-a lungul anilor cumparandu-le o casa noua la Breaza. Mi-am schimbat stilul de viata, acum mananc sanatos, ba chiar incerc sa devin vegan, fac sport, incerc sa-mi mentin psihicul cat mai sanatos, iar aceste schimbari cred ca se vor arata in viitoarele mele creatii.

Chiar am observat o creștere în România în ceea ce privește evenimentele de calitate, atât
pentru gameri cât și pentru creatorii de jocuri.

Sfaturi​ ​pentru​ ​cei​ ​care​ ​vor​ ​sa​ ​creeze​ ​propriul​ ​joc

E timpul potrivit pentru a incepe sa faci asta, mai ales acum. Recomand platformele mobile,
deoarece cu putin efort si cateva reclame in jocul tau poti duce un trai destul de bun, iar apoi te poti orienta si catre modele de business mai eficiente pentru jocurile tale, cat si catre alte platforme. Recomand tuturor sa se uite la developerii de succes de acum si sa se inspire din elementele care le fac populare in randul consumatorilor. Chiar daca nu ai un joc solid din punct de vedere al povestii precum Mass Effect: Andromeda, poti atrage jucatori noi si tineri cu elemente estetice premium, ceva ce-ti permite intre timp sa lustruiesti jocul sau sa treci la urmatorul proiect pe care-l poti imbunatatii.

move or die
Locul unde procesul de creație are loc

Viitorul​ ​scenei​ ​de​ ​gaming​ ​in​ ​Romania

Chiar am observat o crestere in Romania in ceea ce priveste evenimentele de calitate, atat
pentru gameri cat si pentru creatorii de jocuri. Avem game jams, avem un eveniment de
referinta precum Dev Play, ce aduna atat developeri romani cat si aduce oameni din industrie din straintate pentru a ne oferi o bucata din experienta lor, avem din ce in ce mai multi Youtuberi locali de calitate prezenti la evenimente si cred ca ne indreptam intr-o directie ce ne va permite sa crestem. Jocuri prestigioase precum League of Legends, DOTA 2, Counter Strike: Global Offensive au ajutat enorm in crearea unei comunitati de gameri si ne-a pus chiar si pe harta ca o tara viabila pentru esports. Ca veni vorba, esports e ceva ce iau in considerare chiar si pentru Move or Die X. Fiind un joc competitiv din start, vreau sa duc ideea mai departe si sa vad daca pot duce jocul la un nivel la care asta ar fi viabil.

move or die
Those Awesome Guys este studio-ul de jocuri creat de Xelu

Deci?

Discuția cu Xelu este o reală plăcere, that guy is an awesome guy! (get it?)

Așteptăm cu nerăbdare să vedem ce ne pregătește în Move or Die X, dar și în alte jocuri pe care sigur le are în cuptor. Noi îi dorim mult succes și îi ținem pumnii!

 

Comentezi?